Creatief ondernemen
Door
Annick De Laender
leer op eenvoudige manier hoe je jouw correcte uurtarief berekent
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla.
boeiende opdrachten per hoofdstuk om mee aan de slag te gaan
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla.
voor (toekomstige) professionals in de creatieve industrie; of je nu actief bent als freelancer, zaakvoerder of medewerker
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla.
Sarah, copywriter, 30 jaar
Creatief ondernemen
Lanceer jouw creatieve onderneming naar de top!
Creatief ondernemen
Deze online masterclass richt zich tot iedereen die zijn creatieve onderneming naar de top wil lanceren. Annick De Laender bereidt studenten van de opleiding Grafische en Digitale Media van de Arteveldehogeschool voor op hun professionele leven in de creatieve, grafische, media- en communicatiesector.
In deze masterclass leert ze jou de financiële keys to success als de beleidsbeslissingen die bijdragen tot een succesvol creatief bedrijf. Welke soorten kosten zijn er? Hoe beïnvloeden ze het resultaat? En hoe bereken je nu een correct uurtarief? Het wordt hier allemaal eenvoudig uitgelegd. Ideaal voor (toekomstige) professionals in de creatieve industrie: digital marketeers, videografen, webdesigners, fotografen, grafisch vormgevers… die actief zijn als freelancer, zaakvoerder of medewerker.
Ontdek alle hoofdstukken van de Masterclass
Introductie
In dit eerste hoofdstuk maken we kort kennis met de instructeur, Annick De Laender. Ze doet het plan van aanpak voor deze masterclass uit de doeken, en geeft meteen een paar belangrijke basisbegrippen en wist-je-datjes mee. Afsluiten doen we al meteen met een oefening.
Pijlers van een financieel gezond bedrijf
Wat zijn de kenmerken van een financieel gezond bedrijf? En hoe kan het dat je failliet gaat ondanks dat je winst maakt? In dit hoofdstuk legt Annick je het uit. Afsluiten doet ze opnieuw met een oefening.
Hoe bereken ik mijn uurtarief?
Hoe bereken je dan je uurtarief? Waar moet je allemaal rekening mee houden? In dit hoofdstuk geeft Annick je een handig stappenplan waarmee je aan de slag kunt gaan. Afsluiten doen we met een oefening waarbij je zelf alles wat je net geleerd hebt kunt toepassen.
Targets voor de creatieve professional
Er zijn een aantal belangrijke targets die je als creatieve professional in het oog moet houden. In dit hoofdstuk neemt Annick ze onder de loep. Ze doet meteen ook een simulatie van verschillende financiële situaties om het tastbaar te maken. Aan het einde geeft ze je nog een oefening om zelf mee aan de slag te gaan.
Economische succesfactoren
Factureerbare uren zijn een belangrijke target voor een creatieve freelancer of medewerker in een creatief bureau. Maar het is ook belangrijk om een inschatting te maken in hoeverre die target haalbaar is en wat de effecten van gebeurtenissen binnen je onderneming of op de markt op je target zijn. Dat doen we door de break-even analyse. Hoe je daarvoor te werk gaat, dat leert Annick je in dit hoofdstuk. Zoals steeds geeft ze ook een oefening om zelf mee aan de slag te gaan.
Effecten op onze onderneming
Wanneer de vraag van onze klanten toeneemt, moet je daar met je creatieve onderneming op inspelen. Dat kan door iemand extra in dienst te nemen of door te gaan samenwerken met andere freelancers. Welke is nu de beste beslissing? Annick bekijkt het uitgebreid met je in dit hoofdstuk. Ze geeft je aan het einde ook nog een oefening om zelf mee aan de slag te gaan.
Case: Good Vibes Only
In dit laatste hoofdstuk passen we alles wat we tot nu toe geleerd hebben toe op een voorbeeldbedrijf: creatief bureau Good Vibes Only. Deze case kan als blauwdruk dienen bij de start of de uitbouw van jouw eigen onderneming.
Annick De Laender
Annick De Laender studeerde Handelswetenschappen aan de Lessius Hogeschool en Marketing aan de Karel de Grote Hogeschool. Overdag bereidt ze studenten van de opleiding Grafische en Digitale Media van de Arteveldehogeschool voor op hun professionele leven in de creatieve, grafische, media- en communicatiesector. Ondernemerschap en creativiteit lopen als een rode draad door haar carrière en de voeling met de praktijk behoudt ze door haar passie voor creatief ondernemen toe te passen in haar bedrijf Malabi, waar ze lederwaren ontwerpt en maakt in haar eigen thuisatelier.
Wat ze zeggen over deze masterclass
Laura, pas afgestudeerde filmmaker, 22 jaar
Creatief ondernemen
Sam, fotograaf, 33 jaar
Creatief ondernemen
Sarah, copywriter, 30 jaar
Creatief ondernemen
Ontvang een gratis les!
even geduld...
Veel gestelde vragen
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.
Owl Press Aula is een geregistreerd dienstverlener van de 'kmo-portefeuille'.
Het registratienummer van Owl Press Aula is DV.0243439.
Meer info vind je op de website van et Agentschap Innoveren en Ondernemen www.vlaio.be
Hoeveel subsidie je kan krijgen is afhankelijk van de grootte van je onderneming:
een kleine onderneming die investeert in opleiding en advies kan 30 % steun genieten via de kmo-portefeuille. Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 20 % steun genieten via de kmo-portefeuille. Je ontvangt maximaal € 7.500 per jaar. Je kan steun aanvragen tot je persoonlijke maximum is bereikt of tot het budget van de portefeuille is uitgeput.
Heb je vragen over het aanvragen van jouw subsidie voor onze opleidingen dan helpen wij jou graag verder. Mailadres: info@owlpress.be
Veel van deze cursussen zijn verbonden aan een boek, uitgegeven bij Owl Press. Vaak is het noodzakelijk om het boek in je bezit te hebben om te kunnen volgen. Mensen die het boek al hebben kunnen gewoon de masterclass aankopen. Voor een bedrag van €100 krijg je dan onbeperkt toegang tot de aangekochte masterclass, in totaal zo’n anderhalf à twee uur exclusief beeldmateriaal.
Mensen die het boek nog niet in hun bezit hebben, hebben de mogelijkheid om masterclass + boek aan te kopen. De prijs van het boek verschilt van masterclass tot masterclass, maar is steeds voordeliger dan de retailprijs.
Tijdens elke masterclass duik je samen met een expert zijn kennisgebied in. Elke masterclass bestaat uit een tiental video’s waarin de ‘master’ je de kneepjes van zijn vak leert; praktische handelingen in detail getoond met close-ups, technieken stap voor stap uitgelegd alsof de expert bij jou in de kamer zit. Ideaal voor professionals en niet-professionals die nieuwe vaardigheden onder de knie willen krijgen of zich verder willen verdiepen in bepaalde materie.
‘Owl Press Aula’ is een digitale leeromgeving met masterclasses waar experts binnen een bepaald vakgebied hun kennis delen met jou: van onmisbare theorie en technieken tot handige insider tips and tricks.
Spijker je kennis bij en ontwikkel waardevolle skills, stap voor stap, samen met de allerbesten in hun vak.
Beginner of gevorderd? We garanderen een geweldige leerervaring voor elk niveau. Je krijgt meerdere uren aan beeldmateriaal van hoge kwaliteit dat je kan bekijken waar en wanneer je wilt. Waar wacht je nog op?
Je kan de masterclasses op elk toestel bekijken, zo lang je maar een internetverbinding hebt. Je kan altijd en overal kijken op je smartphone, tablet of desktop. Daarnaast kunnen mensen met een AppleTV of Chromecast de video’s ook heel makkelijk casten naar het televisiescherm.
Absoluut niet. Je leert helemaal op je eigen tempo; je kan ervoor kiezen de masterclass aan een stuk te bingen of een aflevering per keer te bekijken. Daarnaast herbekijk je zo vaak je wilt. Wanneer je een masterclass aangekocht hebt, blijft die ongelimiteerd voor jou beschikbaar.
Nee. Wanneer je een masterclass hebt aangekocht dan kan je die zo vaak herbekijken als je wilt. Deze blijft ongelimiteerd voor jou beschikbaar.
Elke masterclass bestaat uit zo’n anderhalf à twee uur aan beeldmateriaal, opgesplitst in een tiental afleveringen die je apart, door elkaar en zo vaak je wilt kan bekijken en herbekijken.
Creatief ondernemen
Annick De Laender
leer op eenvoudige manier hoe je jouw correcte uurtarief berekent
boeiende opdrachten per hoofdstuk om mee aan de slag te gaan
voor (toekomstige) professionals in de creatieve industrie; of je nu actief bent als freelancer, zaakvoerder of medewerker
Onze partners
KMO portefeuille
De inschrijvingsprijs voor deze masterclass bedraagt €100 (excl. btw).
De masterclasses zijn betaalbaar via de kmo-portefeuille waardoor je een subsidie van 30 % (kleine onderneming) of 20% (middelgrote onderneming) kunt ontvangen op de inschrijvingsprijs exclusief btw.
Meer informatie vind je op de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen www.vlaio.be
VFB
De Vlaamse Federatie van Beleggers vzw is een non-profit organisatie met als doelstelling individuele beleggers en beleggingsclubs op een onafhankelijke manier te informeren en te vormen met betrekking tot het beheer van financiële activa. De communicatie, informatie en vorming focust voornamelijk op aandelen.
Om dit doel te bereiken bieden zij hun leden een dienstenpakket aan.
Kijk alvast eens rond op www.vfb.be en ontdek de interessante congressen en opleidingen. U kunt ook informatie terugvinden met betrekking tot analistenrapporten, links naar de gegevens van hun bedrijfspartners. Regionale activiteiten worden georganiseerd door hun Trefpunten waar beleggers kunnen samenkomen, ideeën uitwisselen en een schat aan beleggersinformatie terugvinden.
In 2008 werd de VFB-Beleggersacademie opgestart. Beleggers kunnen door het volgen van diverse modules zich scholen van beginnend belegger tot ervaren belegger.
Credits
Introductie
Introductie
In deze eerste aflevering maken we kort kennis met je instructeur, doet ze het plan van aanpak voor deze masterclass uit de doeken, en geeft ze meteen een paar belangrijke basisbegrippen en wist-je-datjes mee. Afsluiten doen we al meteen met een oefening.
Pijlers van een financieel gezond bedrijf
Wat zijn de kenmerken van een financieel gezond bedrijf? En hoe kan het dat je failliet gaat ondanks dat je winst maakt? In deze aflevering legt Annick je het uit. Ze bekijkt de twee belangrijke pijlers van een financieel gezond bedrijf en toont je hoe je ze moet interpreteren.
Pijlers van een financieel gezond bedrijf
Pijlers van een financieel gezond bedrijf
Wat zijn de kenmerken van een financieel gezond bedrijf? En hoe kan het dat je failliet gaat ondanks dat je winst maakt? In deze aflevering legt Annick je het uit. Ze bekijkt de twee belangrijke pijlers van een financieel gezond bedrijf en toont je hoe je ze moet interpreteren.
Oplossing oefening 2
De oplossing voor oefening 2.
Hoe bereken ik mijn uurtarief?
Hoe bereken ik mijn uurtarief?
Hoe bereken je dan je uurtarief? Waar moet je allemaal rekening mee houden? In deze aflevering geeft Annick je een handig stappenplan waarmee je aan de slag kunt gaan. Dat kan je dan toepassen op de oefening aan het einde van de aflevering.
oplossing oefening 3
Het uurtarief: de oplossing.
Targets voor de creatieve professional
Targets voor de creatieve professional
Er zijn een aantal belangrijke targets die je als creatieve professional in het oog moet houden. In deze aflevering neemt Annick ze onder de loep. Ze doet meteen ook een simulatie van verschillende financiële situaties om het tastbaar te maken. Aan het einde geeft ze je nog een oefening om zelf mee aan de slag te gaan.
oplossing oefening 4
Kijk even mee naar de oplossing van de vierde oefening.
Economische succesfactoren
Economische succesfactoren
Factureerbare uren zijn een belangrijke target voor een creatieve freelancer of medewerker in een creatief bureau. Maar het is ook belangrijk om een inschatting te maken in hoeverre die target haalbaar is en wat de effecten van gebeurtenissen binnen je onderneming of op de markt op je target zijn. Dat doen we door de break-even analyse. Hoe je daarvoor te werk gaat, dat leert Annick je in deze aflevering. Zoals steeds geeft ze ook een oefening om zelf mee aan de slag te gaan.
oplossing oefening 5
Annick geeft toelichting bij de oplossing van de vijfde oefening.
Effecten op onze onderneming
Effecten op onze onderneming
Wanneer de vraag van onze klanten toeneemt, moet je daar met je creatieve onderneming op inspelen. Dat kan door iemand extra in dienst te nemen of door te gaan samenwerken met andere freelancers. Welke is nu de beste beslissing? Annick bekijkt het uitgebreid met je in deze aflevering. Ze geeft je aan het einde ook nog een oefening om zelf mee aan de slag te gaan.
Oplossing oefening 6
Oefening 6: de oplossing.
Case: Good Vibes Only
Case: Good Vibes Only
In deze laatste aflevering passen we alles wat we tot nu toe geleerd hebben toe op een voorbeeldbedrijf: creatief bureau Good Vibes Only. Deze case kan als blauwdruk dienen bij de start of de uitbouw van jouw eigen onderneming.